Thursday 29 September 2011

Tips-tips taNg@ni strEss!!!!!






STRESS????? Tertekan? dua- dua perkataan tu same je maksudnyer...siapa yang tak tau stress tu ape yer??? kalau ade org berani cakap die x tau..memang gua 'SUSPECT' sama dia laa!! hahaha...secara teorinyer la..stress ni leh dedefinisikan macam ni (  kegagalan seseorang untuk mmemberi respon secukupnya pada mental, fizikal dan tingkahlaku.) pendek kate bile korang gagal tok bg respon pade sesuatu perkara mmbuatkan korang stress...contohnya, gagal nak siapkan assingment yang melambak, gagal nak perform dengan baik dalam presentation, gagal nak memahami subjek yang korang blaja, gagal dalam hubungan & macam2 lagi la..hahahaha..tapi aku lagi stress bila aku gagal cari makanan tok isi perut aku yang tengah lapar...tu memang akan wat aku hangin satu badan...hahahaha... stress ni nak muncul pon tengok tahap kekuatan mental dan spiritual seseorang tu gak.bagi orang yang ade kekuatan mental dan rohani yang tinggi, memang jarang sangat la dorang nak kene stress..bagi orang yang jenis x kuat lak, x smpai seminit kene pressure da boleh stress da..bhahahahaha..rase-rase korang dalam kumpulan mane 1 la tu...

   cukupla dengan introduction aku tu...kalu teruskan nnti makin melampau2 lak...x abis2 korang nak baca nanti...sebelum aku bagi tips2 nak control stress ni, aku akan btau tanda-tanda dan symptom2 orang yg kne penyakit stress ni..takat yang aku tau, fakta menyatakan sign & symptoms stress ni leh di kategorikan pada 3kategori...emosi,fizikal dan kelakuan. tapi  tak perlu la aku nak terangkan detail sangat..senang cite kalu korang tengok orang sekeliling atau pon diri korang tu sendiri tetibe depress, cepat mara, susah tido, tak fokus, kurang selera makan,@ asyik nak makan jer, tapak tangan berpeluh lebih dari biasa, sakit pale, loya tekak, muntah-muntah, pendek kate sebarang perubahan dalam badan yang leh wat korang rase cam nak hentak orang je...makne nye x selesa la..hahaha...da ckup la nak membuktikan yang ko tengah STRESS... lagi2 kalau laki yang merokok...sure asap berkepul2 kuar dari idung & mulut dorang...rokok lak sampai tak cukup sekotak.sampai nak makan x lalu da sbb kenyang telan asap...perempuan lak toksah nak kate la, mase2 stress ni korang mesti cepat 'touching'...kadang2 bende remeh pon leh wat korang nangis, contohnyer..pakwe korang lambat reply sms sebab kuar lepak dengan member2....hahaha..kalu pk time tengah waras...alamak aiii...bende kecikk je tuh..belum lagi tengok yang laki bini bergado sebab stress...aduhai..serrram seyh....tapi..tu la die..betapa dahsyat nyer kesan bila stress. tapi korang kene ingat..kite ni manusia yang di kurniakan akal yang sihat..tubuh badan yang sihat...bak kate orang akai tu jgn dok simpan kat kapla lutut der...Tuhan bagi akal tok kite berfikir dengan waras dalam tiap pe yang kite wat...jadinyer...nah aku senaraikan sket sebanyak perkara yang leh dibuat tok dijadikan panduan dalam tangani stress korang tuh.




1. DEEP BREATHING ~ ni perkara ptama korang kene buat...salah satu relaxation technique..bagi tenang n relax

2. REVIEW ~ korang imbas balik..kalu tak, senaraikan pe je problem yang korang ade to tengok banyak mane sangat la masalah korang tu sebenarnye..nanti baru korang sedar...lhaaa..rupernye sket je masalah korang tuh...

3. kalu ade masalah ringan yang leh di setelkan, setelkan satu persatu...kalu da setel still stress, haaa ade la tu..

4. da tau stress, jangan la dok terperap jer kat uma tuh...jalan-jalan la.amik angin ker, g karaoke ke ngan kengkawan, tgk wayang ke, pendek kate, g bersosial yang x terlampau dengan kawan2 atau family..

5.dengar muzik...kalau bole dgr la muzik yang leh wat korang tenang sket...tu leh wat otak relax n bantu tido.

6. sibukkan diri dengan aktiviti yang berfaedah..masak ke, bersukan ke..yang penting jangan nak gatai2 temenung dalam bilik korang tuh sensorang...tambah stress nanti...

7.  kalau korang jenis x suke kuar ramai2, pe kate g la mane2 shopping complex, usha gelagat orang..

8. luahkan pe je rase yang terpedam kat orang yang korang percaya dengan tujuan nak ringankan beban..bukan mengharapkan bantuan dorang k??? percaya atau tak, lagi kerap korang luahkan, akan makin lega & makin lupe...lama2 korang tak kan pikir da benda-benda tu sumer..

9. tidur la dalam sejam dua ker...bangun2 trus mandi..pastu korang akan rasa lega sikit

10. main game!!! hahaha ni aku slalu wat..bile aku fokus kat game, memng aku lupe la sume..

11. makan!! haaaa cari la makanan kegemaran korang...& makan..jgn melampau lampau dah la..

12. makan coklat..ada orang kate coklat dapat meransang hormon yang boleh mmbantu dalam mengurangkan stress..

13. muhasabah diri

banyak lagi sebenarnye...kalau nak disenaraikan mmg sampai x cukup ruang..tapi bagi aku la..akar terpenting kat diri korang sendiri, memang betul, orang boleh bagi macam-macam cara, ajaran, tok hilangkan stress kononnyer, tapi kalu korang sendiri tak kuat nak hentikan stress tu, tak ade gune pon wat pape..thats why aku cakap, kekuatan hati dan mental tu sgt penting...macam ner nak dapatkan kekuatan hati dan mental tu ek?? bersujudlah pada NYA...Allah swt yang maha ESA...jaga lah hubungan antara diri kita dengan Tuhan yang da menciptakan kite & beri pelbagai nikmat dalam hidup kite ni..jangan lupa diri.kadang-kadang kite ni diturunkan dengan macam-macam dugaan hebat tu sbb DIA sedang menguji tahap keimanan kite ni....sebanyak mana kite mencintai dan mengingati NYA..ini dak, baru putus cinta da smpai nak bunuh-bunuh diri...kalau takat nangis-nangis tu aku leh terima lagi...ni siap cakap "aku tak boleh hidup tanpa dia..sob3.." silap la bro kalau cakap macm ni depan aku..mau aku panggang sorang2...wat barbeque...hahaha...engat la geng, sebarang masalah yang kite hadapi, tak cukup sekadar usaha...DOA dan tawakal tu x boleh ditinggalkan..

so, pesan aku, TIPS terpenting yang aku cube nak smpaikan kat sini...jika korang sangat-sangat stress sampai rase leh merbahayakan diri korang tu..direct la mengadu pada yang ESA..mntak petunjuk dan pertolonganNYA, mintak ditenangkan hati dan di permudahkan segala urusan, berdoa dengan ikhlas hati, insyaALLAH...x lame stress korang tu..tenang hati nanti.

sekian je dari aku tok kali ni..pape salah & silap kate aku mintak maaf...pape yang kurang leh dikongsikan bersama...yang buruk tu datang dari aku..dan yang baik tu datang dari ALLAH swt...renung2kan n slamat beramal..kah3...

No comments:

Post a Comment